موتور زانتیا 2021 ·

این خودرو در دل اکثر مردم جا دارد و اگر کسی بگوید از زانتیا متنفر است به احتمال زیاد در کنترل کردن احساس خود کمی زیاده روی … تعویض واشر سرسیلندر توسط کارشناس فنی انجام و نیاز به باز کردن موتور و چک کردن سرسیلندر توسط تراشکار میباشد. این دو قسمت مجزا هر کدام نیاز به روغن کاری و آب خنک دارند، مسیر های عبور آب و روغن در شیار های داخل موتور دقیقا در محل اتصال سرسیلندر و سیلندر به هم میرسند و کوچکترین تداخل روغن و آب میتواند به موتور آسیب جدی وارد کند. یکی از ویژگی های کلیدی که زانتیا با آن بسیار معروف شد تبلیغاتی بود که در تلویزیون از آن پخش می شد و نشان می داد که زانتیا میتواند با ۳ چرخ یعنی بدون حضور یک چرخ حرکت کند. تولید این خودرو در سال 89 متوقف شد اما این خودروی نوستالژی فرانسوی تبار از موفق ترین های بازار بود. زانتیا که به عروس فرانسوی سایپایی ها هم معروف بود، سال ها در کشورمان به تولید رسید و در طول بیش از یک دهه عرضه، توانست پایگاه اجتماعی قدرتمندی بین مردم پیدا کند.

پس از گران شدن خودرو در در اوایل سال ۹۸ ایران خودرو تصمیم گرفت برخی امکانات پژو پارس را حذف کند. این خودرو توانست به خوبی جای خالی بین خودروهای ایرانی رده پایین مثل سمند ، پژو پارس ۴۰۵، و ماکسیما ( به عنوان سدان بالا رده آن زمان) را پر کند. این خودرو با موتور ۲ لیتری که ۱۳۷ اسب بخار نیرو تولید میکند در حدود ۳/۹ ثانیه از صفر به صد کیلومتر می رسد؛ که این عدد در مقابل خودروهایی مثل سمند ، پژو پارس و ۴۰۵ عدد بسیار خوبی هستند و می توان گفت تقریبا حدود ۱ یا ۱.۵ ثانیه با ماکسیما فاصله دارند، که به نسبت ۶۰ اسب بخار نیروی کمتر واقعا می توان گفت سیتروئن به خوبی توانسته موتور و گیربکس را هماهنگ کند تا شتابی عالی را برای زانتیا بسازد. کشش زانتیا هم بسیار بالاست و در سربالایی ، سبقت گیری و یا کولر گرفتن به مشکل برنمی خورید. وقتی شما سیستم را در حالت H یا B بگذارید به دلیل قفل شدن تعلیق عملا نباید با ان حرکت کنید و در صورت حرکت با سرعت بالا به سیستم تعلیق اسیب میرساند. ضمنا سرعت و زاویه چرخش فرمان نیز کنترل و بسته به شرایط ecu تصمیم میگیره که روی حالت سخت یا نرم تعلیق را تنظیم کنه.

همچنین اگر در حالت P قرار دهید نیز نباید با سرعت بالا حرکت کنید و دفع ضربات در این حالت محدود میباشد و توصیه نمیشود با سرعت بیش از ۴۰ کم حرکت کنید اما هیچ سیستمی جهت کنترل این موضوع وجود نداشت و ممکن بود در اثر نادانی راننده اسیبهای جدی به ماشین وادر بشه. در صندوق عقب خودرو گوی های روغن وجود دارند که با پمپ های هیدرولیکی تنظیم ارتفاع خودرو را در سرعت های معمولا کم تر از ۴۰ کیلومتر بر ساعت انجام می دهند. نشستم به ارومی حرکت کردم دیدم تعلیق عادی و ترمز هم بدون مشکل کار میکنه با این حال با سرعت اروم (۴۰) به حرکت ادامه دادم تا رسیدم به شهر و محل مورد نظر که یکباره ماشین خوابید زمین و ترمز هم تعطیل شد ولی چون سرعت زیادی نداشتم با دستی ماشینو نگه داشتم (خدا رحم کرد) کل مسیری که با این وضع طی کردم حدود ۲۵ کیلومتر بود و اگر این اطلاع محدود رو نداشتم خدا میدونه چی میشد. با اینکه تنوع عرضه 323 بالا بود و در تیپهای مختلف عرضه میشد، ولی هیچگاه در زمان تولید نتوانست رقیبی واقعی در فروش برای زانتیا باشد. علاوه بر این ویژگی خاص ، سیتروئن زانتیا سیستم تعلیق بسیار منعطفی دارد که در جاده سواری بسیار لذت بخشی را به سرنشینان این خودرو هدیه می دهد.

اینجا در یک گزارش سعی کردهایم کلیشههای رایج درباره موتور خودروها را با دلایل منطقی و آوردن مثالهای روشن رد کنیم تا شاید درکی دقیقتری از مشخصات موتورهای مدرن پیدا کرده و هنگام انتخاب خودرو بتوانید به خوبی تفاوتهای هر محصول موتور زانتیا را درک کنید. برای مثال براساس تجربه کاربری در نسخه دستی شتاب گیری بیشتری گزارش شده است اما ممصرف سوخت بالاتر بوده است. در وضعیتی که فروش خودروهای صفر کیلومتر توسط شرکت های خودروسازی محدود شده و زمان تحویل خودروهای پیش فروش شده هم سال98 و99 اعلام شده، در صورتی که بخواهید خودرویی را بخرید که خیلی سریع به دست تان برسد، باید آن را از بازار آزاد تهیه نمایید. 5 کم مصرف تر هست ولی گشتاور کمی به خصوص در دور پایین داره و سربالایی ها رو باید با دنده یک و دو با دور موتور بالا رانندگی کنید و دایما دست به دنده و معکوس کشیدن باشید . سیستم تعلیقی که دست انداز های جاده را جذب می کند تا کم تر به داخل کابین منتقل شود و واقعا بهتر از رقبای هم رده خود است.

adminfasd1312

adminfasd1312

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *